Doa Untuk Anak Mama Papa

Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan
sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain
penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah,
rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada di perutku dengan rupa yang baik, dan
tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan RasulMu.

Ya Allah,
keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Jadikanlah dia sihat
yang sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal.

Ya Allah,
panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah
lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat
Nabi Muhammad S.A.W dan segala puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam.

Amin amin amin ya Rabbal 'Alamin.

Scary Pap Smear


Last check aritu seminggu sebelum hari raya, 25 Ogos 2011 kat PPUM. Ingat nak check biasa-biasa je tapi sekali doc sajes buat pap-smear la pulek. Sib baik keadaan miss v in a good condition. Hehe. Cara-caranya test pap smear tu haruslah kena bukak spenda, pastu sila mengangkang macam nak bersalin. Huhu. Pastu doc masukkan mende pe ntah dalam tu, (pedih) ok! Pastu dia sedut mende ntah, 2 kali. Doc kata dia amek 2 sampel tisu untuk test tu. Ape-ape je lah doc oit. Janji bila nurse Tanya saya dah buat pap smear ke x, saya boleh jawab dengan bangganya SUDEH!
Pastu kena minum air gula la plak ha. Adoiyaiii. rasa air gula tu not bad lah, cam air oren yg manis gilak! Sebelum minum tu saya tanya siap-siap kat nurse tu ni glucose ke apa sebab time sekolah dulu saya ‘suka’ pengsan-pengsan. So kat umah ada je stok glucose rasa grape la, oren la, yang biasa pon ada.  Tu pasal bila tengok rupa air gula kaler oren tu macam familiar je. Pastu nurse tu kasi 4 tube nak isi darah. Cet, satu tube penuh hokey! Sib baik dah minum air gula, so boleh la cover energy sesiap. Oh almaklum time tu saya tak pose. Ehehehe.
Pastu doc suh datang 2 weeks after to follow up. So the second follow up kat PPUM ialah semalam. So dapek la sekali result untuk segala mak nenek test yang dibuat time tu.
Result air gula : OK (takde kencing manis Alhamdulillah)
Result darah : OK (utk test apa xtau tapi dah OK tu Alhamdulillah sangat-sangat)
Result Pap-smear : KO (yang ni yang saya nak story mory nih)
KO maknanya ada infection kat miss v lah ye. Doc explain kalau saya tak pregnant, its ok. Tak effect apa-apa pada saya tapi since saya pregnant, it will affect my baby kalau saya bersalin normal. Tak ko terkedu kat situ??? Sebab baby akan lalu kat rahim kan, so nak tak nak baby akan kena. Lain la kalau baby keluar ikut tingkap ke kan? Itu sah-sah baby selamat. Tapi rasanya polisi PPUM, selagi kita boleh bersalin normal, diorang takkan sajes untuk operate. Tapi bila dalam situasi ni, dalam otak saya kata kena operate pon i redhooo!
Sebab apa saya risau sangat, doc bagitau kalau baby lahir normal, berkemungkinan besar baby akan ada masalah pernafasan, yang sah-sah baby kena stay hospital untuk dimonitor by paed kan? Hohoiiiii lah, saya banyakkk sangat dengar & baca experience mama yang dah boleh keluar hospital tapi balik sorang-sorang while baby still stay kat sepital. Punah jiwa raga weh, saya leh imagine yang saya akan jadik ‘gila’ kejap menangis tak tentu hala bila keluar hospital tanpa baby.
Pastu yang buat saya bertambah sedih tu bila doc tak sajes apa-apa untuk kurangkan infection like using specific hygiene wash ke, antibiotic ke sebelum saya deliver ni. Dia just kasitau nanti datang lagi 2 minggu, buat pap smear lagi sekali, nak tengok infection bertambah ke berkurang. Kalau bertambah jawabnya saya dah kena ready siap-siap untuk diberi antibiotic time dah bukak 5cm. Tapi yang lebih menyedihkan, even nanti akan diberi antibiotic, baby still boleh kena infection tapi dalam possibility yang rendah. Eh, apsal teknologi tak canggih sangat ni eh? Apsal tak buat je bila kena antibiotic tu baby selamat 100% dari infection kan best? Memang dalam kepala otak ni doa bersalin kena operate aje lah. Huhuhu.
Abis je kena ceramah pasal pap smear, doc suh baring untuk check perut. Oh, kepala baby dah turun tapi tak engaged lagi. Fyi, tiap kali check perut kepala baby saya sentiasa kat bawah. A good sign indeed for normal delivery tapi bila dah tau result pap smear tu saya macam, baby sila pusing boleh? Huhu. Now dalam 34 weeks ni saya rasa sangatttt tak sabar nak keluarkan baby ni sebab risau penyakit apa la pulak yang nak datang pasni. Tak baik kan piker camtu? Tapi tu la pasal, otak ni dah risau pasal infection tu. Hopefully in 2 weeks time, infection dah takde mudah-mudahan. Oh, doc kata infection ni bukan permanently duk kat situ, dia boleh hilang naturally. Tapi part nak hilang naturally tu lah yang saya xtau. Tetibe nak beli segala mak nenek hygiene wash yang paling mahal sekali. Ada kan?
Sebab time pregnant ni lah macam-macam risiko yang datang, 1 of ialah keputihan yang hover. Tapi saya sedar yang saya ada keputihan ni in early pregnancy je. Pastu kalau penat sikit ada lah keluar sikit-sikit. Ke sebab saya ni jenis pembersih amat ke xtau lah. Saya memang setia dengan hygiene wash, which every time mandi saya akan bersihkan miss v sampai tahap korek-korek ok nak kasi bersih. Huhu. I knew that miss v ada satu bacteria pelindung, agaknya bila saya korek-korek tu dah xde dah pelindung, so bacteria jahat ni senang je masuk kan. Uwaaaaa.
So mama sume dah ada yang buat pap smear tak especially time pregnant?

3 comments:

rahayu said...

saya tak buat pun pap smear..takut..

youramirah said...

rahayu,

xmo la takut2. pap smear tu sakit sikit je. hehe. sakit beranak laaaaaaaaaaaaaagi sakit. =)

semua tu utk kebaikan diri kita jugak. kita perlu sihat utk anak kita kan? =)

Anonymous said...

mcm ni ker pap smear tu...

http://www.mediafire.com/?s4wm4iharz1ffoc

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

up